Op het moment dat wij Rik voor de eerste keer spreken zien wij op de locatie van Caroline & Rik (Stal Mansour, Arnhem) dat er al serieus nagedacht is en wordt over het onderwerp veiligheid. Er hangen meerdere verbandkoffers en actuele brandblussers, en er lopen bekwame goed opgeleide mensen rond. Ook bij Rik zelf komen we niet zomaar op de koffie. Een doorgewinterde zeer ervaren paardenman, tevens secretaris van de Manege en Ruiter Bond. We moeten behoorlijk ons best doen om te bewijzen dat we echt een ervaren opleidingspartner zijn wat betreft BHV opleidingen gericht aan paarden.
Rik, kun jij iets over jezelf vertellen qua achtergrond en jouw huidige positie bij de Manege en Ruiter Bond …
“Daar ben ik altijd kort in: Naast de aansturing van Stal Mansour ben ik secretaris bij de Manege en Ruiter Bond. Deze samenwerking is ontstaan uit het initiatief van 3 manege eigenaren die meer samenwerking zochten als manege’s onderling.”
Wat betekent veiligheid voor jou in de paardensport en -houderij? En wat betekend dit voor jouw als manegehouder?
“We doen er alles aan als manege en ook binnen de Manege en Ruiter Bond om het omgaan met paarden voor de paarden en ook de mensen zo comfortabel en veilig mogelijk te houden. Daarnaast moeten we ook rekening houden met het aansprakelijkheidsrisico wat steeds meer naar voren komt. Als eigenaar van dieren ben je altijd aansprakelijk voor de gedragingen van het dier.”
Zijn er tips of adviezen die jij aan andere manegehouders zou willen meegeven wat betreft het afhandelen van incidenten en/of -registratie?
“Ja, wij gebruiken het les administratie pakket “ManegePlan”. Daarin heeft de ontwikkelaar een tool “Incidentenregistratie” gemaakt volgens een formulier/protocol van EquiRisk, de verzekeraar van vele manegebedrijven. Bij elk incident op het bedrijf maken we een registratie die zo nodig met een druk op de knop naar de verzekering wordt gezonden. Dit formulier vraagt ook of het incident voorkomen had kunnen worden, die vraag zet je als manegehouder altijd weer aan het denken!”
Ik heb uit jouw verhaal begrepen dat jouw stal in het verleden is getroffen door brand, kun je daar kort jouw ervaring over vertellen?
“Dat was in 1991, 17 augustus, rond 17.00 uur. Dat moment vergeet ik niet meer. We zaten met onze instructeurs in bespreking, binnen in een van de gebouwen. Op een bepaald moment horen we geschreeuw. Er zou brand zijn in de kapschuur waar paarden en pony’s stonden, maar waar ook stro en hooi lag opgeslagen. Het was ons geluk dat de vrijwilligers van de onderhoudsploeg aanwezig waren en alle instructeurs door de bespreking. Het was onze grootste prioriteit om de paarden in veiligheid te brengen die in de boxen en stands stonden. Ook moest de brandweer opgevangen worden en mensen in veiligheid worden gebracht. De snelheid en intensiteit van de brand was bijzonder hoog, het ging zo snel! Ook alles wat er daarna gebeurd en op je af komt, denk hierbij ook aan de opvang van collega’s, eigenaren van paarden en klanten. De pers kwam ook bij ons ter plaatse en moest te woord worden gestaan. Het is nooit in de brand / uit de brand.
De politie en brandweer gaan onderzoek doen naar de oorzaak van de brand, ook voor de afhandeling van de verzekering. Kort na de brand doet de verzekeraar een eerste inventarisatie en regelt een eerste uitkering. De hele afhandeling kan maanden tot een jaar in beslag nemen, houd daar rekening mee.”
Op 30 juni 2024 mochten wij bij jou een Paard & BHV EXTRA opleiding verzorgen, voor 12 instructeurs / medewerkers van Stal Mansour. Hoe heb jij deze dag ervaren?
“Zeer positief na alle jaren waarin we het wel over BHV hebben gehad voor bedrijven in het algemeen, maar nog nooit zo gericht op de werkelijkheid van ons paardenbedrijf.”
We weten dat we een sterke BHV-opleider zijn met écht de focus op paarden en paardenstallen. Op welke punten zouden wij ons nog meer kunnen verbeteren? Of welke onderwerpen en/of praktijksituaties zou je graag in de toekomst extra toegelicht willen hebben, hetzij vanuit de Manege en Ruiter Bond?
“Ik zou wel iets meer willen weten over het maken en gebruiken van noodhalsters, nog meer focussen over het op orde hebben en houden van stalcomplexen, en misschien extra kijken / nadenken over compartimentering.”
Dank voor je tijd, Rik. Wij vonden dit een super waardevol interview en een hele fijne indruk van beide kanten. We vinden het fijn om in gesprek te gaan en te blijven, en vooral te toetsen waar de behoeftes in onze branche zitten. We blijven ons ontwikkelen met steeds nieuwe informatie. Het is een compliment naar onszelf dat jij zo tevreden bent en dat wij zodanig aansluiten op de praktijk. We zien elkaar opnieuw in oktober, als wij de tweede cursus op jullie locatie organiseren!